Brukerveiledninger for aktører
Her finner du brukerveiledninger for deg som skal registrere en plan eller søknad i GeoSak.
Dersom du ikke får opp videoene til høyre for denne teksten, sjekk at du har huket av for markedsføring i dine cookie-innstillinger. Cookie-innstillingene finner du nederst på siden.
For aktører
GeoSak 2.0 Opplæringswebinar - opptak
Søknad og arbeidsvarslingsplan
Utdrag fra webinaropptak
Hendelser i din profil
Kopiere og redigere søknad
Levere ferdigmelding
Ved godkjent plan
Planer
Innlogging i Aktørportalen
Innlogging i Aktørportalen
Profil
Opprette plan
GeoSak 2.0 Brukerveiledninger
Delegering i Nye GeoSak
Hvordan opprette en ny plan, koordinere og melde interesse?
Hvordan abonnere på varsler?
Hvordan filtrere søknader?
De forskjellige funksjonene i kartet
Overordnet og konkret plan
Opplasting av dokumenter
Skiltplan
Har du spørsmål?
Hva er forskjellen på Gravemelding og offentlig søknad?
En offentlig søknad er en søknad som må sendes til offentlige myndigheter for å få tillatelse til å grave i eller arbeide på offentlig grunn. For å grave trenger du alltid tillatelse fra den som eier grunnen – og dersom grunneier er en kommune, må du altså søke kommunen om tillatelse. Du må også sende inn en offentlig søknad dersom du skal utføre arbeid på offentlige vann- og avløpsanlegg, eller utføre arbeid på eksisterende ledningsanlegg under og langs offentlig vei. Det kan hende at du også må levere søknad til kommunen selv om du bare skal grave på privat tomt, dette avhenger av praksisen i den aktuelle kommunen. Les mer om offentlige søknader her.
Hvilke åpningstider har ordremottaket/kundeservice?
Åpningstid på Geomatikks ordremottak er som hovedregel hverdager 07:30 – 15:30. I Elvia (tidl. Hafslund Nett) og Elvia (tidl. Eidsiva Nett) sine konsesjonsområder er åpningstiden hverdager 07:00 – 16:00. Vi har også en døgnåpen akuttelefon med en vaktordning som behandler akutte hendelser som vannlekkasjer hele døgnet – alle dager i året. Les mer om ordningen her.
Hvilke regler gjelder i min kommune?
Det er over 350 kommuner i Norge, og mange av disse har ulike regler for graving i både privat og offentlig grunn. I en del kommuner vil du få informasjon fra oss tilknyttet de ulike retningslinjene når du bestiller en Gravemelding/kabelpåvisning. Men felles for alle kommuner er at du leverer en gravesøknad i forkant før gravearbeidet settes i gang, dersom du skal grave i offentlig grunn.
Dersom du er en privatperson kan det være at du må levere en gravesøknad selv om du bare skal grave i privat grunn. De fleste kommuner har også en egen kommunal graveinstruks. Denne omhandler hovedsakelig graving på kommunens eiendom.
I Ledningsportalen kan du søke om grave- og arbeidstillatelse, og registrere VA/Sanitærmelding for over 70 kommuner i Norge. Les mer om offentlige søknader her.
Kommuner vi ikke har avtale med må du selv ta kontakt med direkte. Du er selv pliktig til å undersøke om hvilke regler som gjelder i din kommune.
Uavhengig av kommunens regler, er du pliktig til å undersøke om det finnes nedgravde ledninger der du skal grave. Dette kalles en Gravemelding og registreres enkelt i Ledningsportalen.
Skal jeg søke om arbeidstillatelse eller gravetillatelse?
Gravetillatelse trenger du hovedsakelig dersom du skal grave i offentlig grunn. Dersom du skal utføre arbeid på offentlig grunn som ikke omfatter graving, for eksempel sette ut container, gjøre veiarbeid eller gjennomføre arrangementer som hindrer framkommelighet så må du søke om arbeidstillatelse.
Hvilke priser og vilkår gjelder ved bestilling av offentlige søknader?
Behandling av søknader er normalt gebyrbelagt. Her gjelder kommunens gebyrregulativ.
Finn mer informasjon om priser og vilkår for KGrav-planer her.
Hvor kan jeg henvende meg dersom jeg ikke finner det jeg ser etter?
Dersom du ikke finner det du ser etter, om du oppfatter noe som uklart, eller har spørsmål rundt tjenestene våre setter vi pris på om du sender en e-post til Geomatikk Support
Jeg har andre spørsmål, hvem ringer jeg?
Har du flere spørsmål, ta kontakt med Geomatikk Support eller ring Kundeservice +47 915 09 146 eller Teknisk Support 810 33 400
Må jeg ha tillatelse for å grave på egen eiendom?
Ved graving på privat grunn varierer praksisen mellom ulike kommuner. I de fleste kommuner trenger du ikke søke kommunen om tillatelse til å grave på egen tomt. Noen kommuner har generell gravesøknadsplikt, som betyr at du må levere en offentlig søknad / gravesøknad også når du skal grave på egen tomt. Det betyr at du må levere en gravesøknad til kommunen selv om du bare skal grave i privat grunn. Gjelder arbeidet graving for vann og avløp som skal kobles til et offentlig VA-nett, må du alltid søke om tillatelse hos kommunen ved å registrere en VA-melding.
De fleste kommuner har også en egen kommunal graveinstruks. Denne omhandler hovedsakelig graving på kommunens eiendom. Alle som skal grave i eller ved offentlig grunn må søke kommunen om gravetillatelse.
Generelt er du selv pliktig til å undersøke om hvilke regler som gjelder i din kommune.
Husk at du uavhengig av kommunens regler, er pliktig til å undersøke om det finnes nedgravde kabler og ledninger på tomten din før du begynner å grave. Dette kalles en Gravemelding og registreres enkelt i Ledningsportalen. Mer informasjon om dette finner du her.
Hva koster det å søke om en VA-/ sanitærmelding
De forskjellige tjenestene vi tilbyr har ulike priser. Les mer her.