Brukerveiledninger

Her finner du en samling av våre brukerveiledninger. Brukerveiledningene er i hovedsak illustrert ved bruk av video, og formidler i enkle trekk hvordan man bruker systemene vi tilbyr ovenfor graveentreprenører, privatpersoner, netteiere og offentlige etater.

Brukerveiledning eksempel ny

Dersom du ikke får opp videoene til høyre for denne teksten, sjekk at du har huket av for markedsføring i dine cookie-innstillinger. Cookie-innstillingene finner du nederst på siden.

Gravemelding/kabelpåvisning

Gjeldende fra 01.juli 2022: Hvordan registrere en gravehenvendelse i Ledningsportalen?

Hvordan opprette en Gravemelding - for privatpersoner?

Hvordan laste opp et arbeidsområde i Ledningsportalen?

Hva er en gravemelding?

Hvordan tegne inn arbeidsområdet i Ledningsportalen?

Hvordan bestille tilleggstjenester ved registrering av en gravemelding i Ledningsportalen?

Offentlige søknader

Hvordan levere en grave- / eller arbeidstillatelse i Ledningsportalen?

Hvordan sende inn en arbeidsvarslingsplan i Ledningsportalen

Hvordan behandle søknader i GeoSak?

GeoSak Felt

GeoSak - Innkommende e-post

Hvordan tegne og benytte funksjoner tilknyttet VA-kart (sanitærsøknad) i Ledningsportalen

Hvordan tegne og benytte funksjoner tilknyttet arbeidsvarslingsplanen i en gravetillatelse / arbeidstillatelse

Generelle funksjoner i GeoSak

GeoSak - Kartmodul

KGrav

Hvordan opprette en plan i KGrav

Ledningsdata for planlegging

Hvordan fylle ut en henvendelse om ledningsdata for planlegging?

Hvordan laste ned kart og generere egne PDF-kart selv - ledningsdata for planlegging?

Ledningsmåling

Hvordan fylle ut en henvendelse om ledningsmåling?

GIS-tjenester

Hvordan fylle ut en henvendelse om ledningsdokumentasjon?

GeoGrav

Gjeldende fra 01.juli 2022: Hvordan tilbakerapportere i GeoGrav?

GeoGrav for entreprenører

Hvordan lese en tilbakemelding i GeoGrav?

Hvordan melde skade i GeoGrav?

Hva er GeoGrav?

Hvordan fylle ut en henvendelse i GeoGrav?

Hvordan melde start/stopp graving i GeoGrav?

Har du spørsmål?

Hvilke regler gjelder i min kommune?

Det er over 350 kommuner i Norge, og mange av disse har ulike regler for graving i både privat og offentlig grunn. I en del kommuner vil du få informasjon fra oss tilknyttet de ulike retningslinjene når du bestiller en Gravemelding/kabelpåvisning. Men felles for alle kommuner er at du leverer en gravesøknad i forkant før gravearbeidet settes i gang, dersom du skal grave i offentlig grunn.

Dersom du er en privatperson kan det være at du må levere en gravesøknad selv om du bare skal grave i privat grunn. De fleste kommuner har også en egen kommunal graveinstruks. Denne omhandler hovedsakelig graving på kommunens eiendom.

I Ledningsportalen kan du søke om grave- og arbeidstillatelse, og registrere VA/Sanitærmelding for over 70 kommuner i Norge. Les mer om offentlige søknader her.

Kommuner vi ikke har avtale med må du selv ta kontakt med direkte. Du er selv pliktig til å undersøke om hvilke regler som gjelder i din kommune.

Uavhengig av kommunens regler, er du pliktig til å undersøke om det finnes nedgravde ledninger der du skal grave. Dette kalles en Gravemelding og registreres enkelt i Ledningsportalen. 

Hva koster det å bruke Ledningsportalen?

Å opprette bruker i Ledningsportalen er kostnadsfritt – enten du er privatperson eller tilhører en bedrift. De ulike tjenestene vi tilbyr gjennom portalen har ulike priser. Se her for en fullstendig oversikt.

Hvor kan jeg henvende meg dersom jeg ikke finner det jeg ser etter?

Dersom du ikke finner det du ser etter, om du oppfatter noe som uklart, eller har spørsmål rundt tjenestene våre setter vi pris på om du sender en e-post til Geomatikk Support

Jeg har andre spørsmål, hvem ringer jeg?

Har du flere spørsmål, ta kontakt med Geomatikk Support eller ring Kundeservice +47 915 09 146 eller Teknisk Support 810 33 400

Hvilke åpningstider har kundesenteret?

Åpningstid i kundesenteret er som hovedregel hverdager 07:30 – 15:30. I Elvia (tidl. Hafslund Nett) og Elvia (tidl. Eidsiva Nett) sine konsesjonsområder er åpningstiden hverdager 07:00 – 16:00. Vi har også en døgnåpen akutttelefon med en vaktordning som behandler akutte hendelser som vannlekkasjer hele døgnet – alle dager i året. Les mer om ordningen her.

Priser og vilkår

Publikumsportaler

Oversikt over netteiere

Om ledningsportalen

FØLG OSS

Følg oss på sosiale medier!

Få viktige nyheter, nyttig informasjon, og invitasjoner til arrangementer, rett i innboksen med Geomatikks bransjebrev.

Ledningsportalen-small-logo2

Kundeservice telefon

09146
91509146

Teknisk support

810 33 400
support@geomatikk.no