Brukerveiledninger

Her finner du en samling av våre brukerveiledninger. Brukerveiledningene er i hovedsak illustrert ved bruk av video, og formidler i enkle trekk hvordan man bruker systemene vi tilbyr ovenfor graveentreprenører, privatpersoner, netteiere og offentlige etater.

Brukerveiledning eksempel ny

Gravemelding/kabelpåvisning

Hva er en gravemelding?

Hvordan tegne inn arbeidsområdet i Kundeportalen?

Offentlige søknader

Hvordan levere en grave- / eller arbeidstillatelse i Kundeportalen?

Hvordan tegne og benytte funksjoner tilknyttet arbeidsvarslingsplanen i en gravetillatelse / arbeidstillatelse

Hvordan tegne og benytte funksjoner tilknyttet VA-kart (sanitærsøknad) i Kundeportalen

Hvordan sende inn en arbeidsvarslingsplan i Kundeportalen

Ledningsdata for planlegging

Hvordan fylle ut en henvendelse om ledningsdata for planlegging?

Ledningsmåling

Hvordan fylle ut en henvendelse om ledningsmåling?

GIS-tjenester

Hvordan fylle ut en henvendelse om ledningsdokumentasjon?

Har du spørsmål?

Hvilke regler gjelder i min kommune?

Det er over 400 kommer i Norge, og mange av disse har ulike regler for graving i både privat og offentlig grunn. I en del kommuner vil du få informasjon fra oss tilknyttet de ulike retningslinjene når du bestiller en Gravemelding/kabelpåvisning. Men felles for alle kommuner er at du leverer en gravesøknad i forkant før gravearbeidet settes i gang, dersom du skal grave i offentlig grunn.

Dersom du er en privatperson kan det være at du må levere en gravesøknad selv om du bare skal grave i privat grunn. De fleste kommuner har også en egen kommunal graveinstruks. Denne omhandler hovedsakelig graving på kommunens eiendom.

I Kundeportalen kan du søke om grave- og arbeidstillatelse, og registrere VA/Sanitærmelding for over 60 kommuner i Norge. Les mer om offentlige søknader her.

Kommuner vi ikke har avtale med må du selv ta kontakt med direkte. Du er selv pliktig til å undersøke om hvilke regler som gjelder i din kommune.

Hva koster det å bruke Kundeportalen?

Å opprette bruker i Kundeportalen er kostnadsfritt – enten du er privatperson eller tilhører en bedrift. De ulike tjenestene vi tilbyr gjennom portalen har ulike priser. Se her for en fullstendig oversikt.

Hvor kan jeg henvende meg dersom jeg ikke finner det jeg ser etter?

Dersom du ikke finner det du ser etter, om du oppfatter noe som uklart, eller har spørsmål rundt tjenestene våre setter vi pris på om du sender en e-post til Geomatikk Support

Jeg har andre spørsmål, hvem ringer jeg?

Har du flere spørsmål, ta kontakt med Geomatikk Support eller ring Kundeservice +47 915 09 146 eller Teknisk Support 810 33 400

Hvilke åpningstider har kundesenteret?

Åpningstid i kundesenteret er som hovedregel hverdager 07:30 – 15:30. I Hafslund nett sitt konsesjonsområde er åpningstiden hverdager 07:00 – 16:00. Vi har også en døgnåpen akutttelefon med en vaktordning som behandler akutte hendelser som vannlekkasjer hele døgnet – alle dager i året. Les mer om ordningen her.

Priser og vilkår

Publikumsportaler

Oversikt over netteiere

Om ledningsportalen

FØLG OSS

Følg oss på sosiale medier!

Få viktige nyheter, nyttig informasjon, og invitasjoner til arrangementer, rett i innboksen med Geomatikks bransjebrev.

Ledningsportalen-small-logo2

Kundeservice telefon

09146
91509146

Teknisk support

810 33 400
support@geomatikk.no