Gravemelding og kabelpåvisning
For å unngå skader på kabler og rør, må du finne ut av hvor de ligger før du setter spaden i jorden. I Ledningsportalen kan du bestille kart og påvisning fra mer enn 190 netteiere omkring i Norge

Hva er en gravemelding?
En gravemelding er en forespørsel som sendes til de netteierne som har ledninger i området for å finne ut om gravearbeidene kommer i konflikt med nedgravde ledninger. Om det er ledninger som berøres av gravearbeidene vil netteier sørge for at ledningene påvises, slik at du unngår å skade disse.
Hvordan registrerer jeg en gravemelding?
I Ledningsportalen får du tilgang til Geomatikk sin samordnede tjeneste for gravemelding og kabelpåvisning. Som innlogget bruker registrerer du én henvendelse med nødvendig informasjon om gravearbeidenes formål, geografisk beliggenhet, kontaktinfo, etc. Etter at henvendelsen er sendt inn, vil du få en tilbakemelding på hvilke tiltak som Geomatikk vil utføre for å klarere graveområdet.

Har du spørsmål?
Hva er forskjellen på Gravemelding og offentlig søknad?
En offentlig søknad er en søknad som må sendes til offentlige myndigheter for å få tillatelse til å grave i eller arbeide på offentlig grunn. For å grave trenger du alltid tillatelse fra den som eier grunnen – og ettersom grunneier er en kommune, må du altså søke kommunen om tillatelse. Du må også sende inn en offentlig søknad dersom du skal utføre arbeid på offentlige vann- og avløpsanlegg, eller utføre arbeid på eksisterende ledningsanlegg under og langs offentlig vei. Les mer om offentlige søknader her.
Hvem eier ledninger i mitt planområde?
For en komplett oversikt se Sentralt Ledningseierregister
Hvilke netteiere kan jeg kommunisere med i Ledningsportalen?
Når du registrerer din henvendelse i Ledningsportalen, vil du få opp en oversikt over hvilke ledningseiere som Geomatikk utfører tjenesten for. Du vil i tillegg få en oversikt over aktuelle netteiere som Geomatikk videreformidler henvendelser til, men som vil svare deg opp separat. Til sist vil du få en oversikt over hvilke netteiere du må kontakte direkte. Det sentrale ledningseierregisteret gir deg nødvendig kontaktinformasjon for disse netteierne. Geomatikk tar forbehold om at registeret kan være mangelfullt.
Hva gjør jeg hvis det oppstår en skade?
Dersom det oppstår en skade må du snarest ta kontakt med den eller de ledningseierne som eier ledningene og varsle dem om dette. For mer info se under akutte hendelser.
Kan jeg begynne å grave mens jeg venter på svar?
Du kan ikke påbegynne gravearbeidet før du har skaffet deg nødvendig gravetillatelse fra grunneier, og i tillegg fått påvist ledningsnettet som eventuelt kommer i konflikt med gravearbeidene. Unnlater du å gjøre dette, vil du bli erstatningsansvarlig for de skader som måtte oppstå som følge av gravearbeidene.
Må jeg ha tillatelse for å grave på min eiendom?
Ved graving på privat grunn varierer praksisen mellom ulike kommuner. I de fleste kommuner trenger du ikke søke kommunen om tillatelse til å grave på egen tomt. Noen kommuner har generell gravesøknadsplikt, og hvis din kommune har en slik praksis, må du sende en gravesøknad også ved graving på egen tomt. Det betyr at du må levere en gravesøknad selv om du bare skal grave i privat grunn. Gjelder arbeidet graving for vann og avløp som skal kobles til et offentlig VA-nett, må du alltid søke om tillatelse hos kommunen ved å registrere en VA-melding.
De fleste kommuner har også en egen kommunal graveinstruks. Denne omhandler hovedsakelig graving på kommunens eiendom. Alle som skal grave i eller ved offentlig grunn må søke kommunen om gravetillatelse.
Generelt er du selv pliktig til å undersøke om hvilke regler som gjelder i din kommune.
Fins det en app som gir meg full tilgang til gravearbeidene mine ute på grøfta?
Ja, du kan få tilgang til Ledningsportalen via din mobiltelefon. Appen heter GeoGrav, og gir deg informasjon om gravearbeidene dine ute på grøfta via vår mobilapp. Appen er gratis og tilgjengelig både i Google Play og App Store (søkeord ‘GeoGrav’). Du bruker samme brukernavn og passord som i Ledningsportalen. Les mer om appen her.
Hvilke åpningstider har kundesenteret?
Åpningstid i kundesenteret er som hovedregel hverdager 07:30 – 15:30. I Elvia (tidl. Hafslund Nett) og Elvia (tidl. Eidsiva Nett) sine konsesjonsområder er åpningstiden hverdager 07:00 – 16:00. Vi har også en døgnåpen akutttelefon med en vaktordning som behandler akutte hendelser som vannlekkasjer hele døgnet – alle dager i året. Les mer om ordningen her.